Rolleinnehaverne

9. trinn debatterte ny union med Sverige

I år feirer Norge at vi har vært et selvstendig land i 100 år. Dette reagerer svenskene sterkt på, og da bestemte klasse 9a seg for å arrangere en debatt om vi skal gå i en ny union med Sverige.

Jentene skulle representere de som var for union. Noen elever var svenske og noen var norske. Alle fikk tildelt roller. Med oss hadde vi blant annet den svenske statsministeren Gøran Pärsson, den norske statsministeren Kjell Magne Bondevik, sosialministere, utenriksministere og mange flere.

Hovedsaken var om Norge og Sverige skal slå seg sammen til en union igjen. Vil det styrke landene? Hva vil skje med språket? Er et land sterkere enn det andre? Hva er grunnen til at Sverige egentlig vil gå i union med Norge igjen?
Det var noe av det vi diskuterte.

Tekst og foto: Marita og Helle

Rolleinnehaverne