Besøkte Kramvigbrygga

Vi i klasse 10A var på Kramvikbrygga onsdag 14.desember 2011.
Vi gikk til kramvikbrygga og på vei dit tok vi masse forskjellige bilder av mange av de gamle husene i Sørreisa.
Vi ble vel møtt av museumspedagog Elin Myhre som hadde en presentasjon om Sørreisas historie for oss. Dette var en veldig spennende og lærerik opplevelse. Hun fortalte oss om hvordan det hadde vært her i Sørreisa for 10000 år siden helt til nå. I pausen fikk vi lovt til å gå rundt på muséet og studere bilder og gjenstander fra over 100 år tilbake i tid. Mange av elevene i 10A fant bilder av slektninger på muséet noe som var særdeles utmerket. Etter pausen fortalte Elin Myhre om hvordan leveforholdene i Sørreisa var under krigen og hva som skjedde etter.
Når presentasjon var ferdig gav vi henne en konfekteske som takk for at vi fikk komme og for den flotte presentasjonen hun hadde holdt for oss.

Tekst: Geir-Ole og Harald, 10A

Øvrig tekst i denne saken er skrevet av Martine S i 10A:

Gjengen før avmarsj

Etter en forfriskende gåtur til Kramvigbrygga kom jeg og resten av klassen min frem. Inne var det en liten utstilling med gamle gjenstander, og en del stoler som var satt frem. Vi slo oss ned på stolene, og ble introdusert for Elin Myhre.
Myhre holdt et foredrag for oss om Kramvig og Sørreisa generelt. Det var nokså interessant, og jeg visste ikke noe av dette fra før av, med tanke på at jeg selv ganske nylig har flyttet hit. Blant annet ville hun ha oss til å være stolte over Sørreisa – det gjaldt våre røtter og opphav. Hun beskrev hvordan Kramvigbrygga hadde vært særdeles viktig for Sørreisa før, ettersom det var et stort handelssted. Det var her alle handlet, sa hun. Hun forklarte hvor praktisk Sørreisa lå i forhold til dette.

Ole-Harry steppet inn og fraktet to elever som ikke kunne gå
Her holdt Tromsøysund Sparebank for lenge siden