Ingunn og Guttorm med overraskelser til 9 A

I en hektisk juleinnspurt må man bare gripe stunden når den er der. Mandag morgen starta vi ut friskt med rykende god gløgg, ferske sjokoladekaker, Twist og pepperkaker. Ingunn hadde ordnet rommet med dempet belysning, stearinlys på bordene og røde duker - en perfekt setting for ei koselig avslutning rett oppunder jula. Hva gjaldt maten så hadde Guttorm vært dagen i forvegen og bakt to kaker, der alle fikk smake. Ingunn hadde vært tidlig oppe og satt i gang kokinga av gløgg, noe som smakte fortreffelig på en kaldværsdag.

Egentlig skulle vi jo ha to timer norsk, så vi kunne ikke glemme faget midt oppi feiringa. Ingunn hadde derfor forberedt de fineste julekort, og elevene fikk sitte i ro og mak og skrive sin hilsen til den som var nevnt på kortet. Alle 27 fikk skrive og alle 27 fikk et kort - bedre kunne det ikke bli. Ellers ble spørsmålet som alle fikk svare på: "Hva må til for at det skal bli jul for deg, og hva med de beste juleminner?"

I denne anledningen fortalte Guttorm om en desemberdag før jul i 1966. Onkelen Gudbrand Gulbrandsen og hans kamerat Reidar Gulbrandsen tok han med på tur med hestene til Stabbursvatnet for å kjøre ned vinterbrensel før jula satte inn. Å få holde i tømmene mens Frøya dro lasset ble et minne for livet. En slik tur gikk for seg på naturens premisser, og er i dag en sjeldenhet.

Ingunn og Guttorm ønsker elever og foreldre i 9 A ei fredelig og avslappende julehøytid.