«The Spaghetti Incidents» – russedåpen 2012

Så var dagen kommet der årets avgangsklasser skulle gjennomgå døperitualet. I år som tidligere var ingrediensene en godt bevart hemmelighet til lokkene ble åpnet. Spagetti, nudler, ris og buljong kokt sammen og fordelt i to bøtter, avkjølt og toppet med iskuber.

Alle fikk sine to-tre øser godt gnidd inn. Ja, det så nesten ut som de la nakken klar for hogg. Dagfinn Solbakken passet på å få tredd et par iskuber nedover ryggen på de fleste. For de siste ble dåpssuppa mer og mer bestående av spagetti, derav navnet «The Spaghetti Incident?» med Guns n’ Roses. Helt til slutt fikk russepresidentene Harald og Nicolai tømt restene over seg til alles fornøyelse.

For å kunne starte å oppfylle russekravene, så er inngangsbilletten å ha vært gjennom dåpsritualet. Etter hvert som seremonien gikk mot slutten var de første i gang med årets herdigste russekrav – å gjennomføre minst tre svømmetak i Straumen. Odin og Martin var de to eneste som gjennomførte denne dagen.

Noe senere fikk jeg fortalt at et par elever nærmest hadde opptredd som våryre hannkatter inne på Cafè Vika, men det er jo russetid, og da er det noen russekrav som er rarere enn andre. Ja, her forleden dag sto et par elever og snakket til gatelysene i sentrum – pussige greier.

Forfatter kjenner ikke helt til hvilken prat som hadde oppstått mellom rektor og en av guttene i 10 A. Uansett, rektor ble sett løpende i fullt firsprang med Robin og bøtta med restene av dåpssuppa klar til å tømmes over rektor. Rektor fikk da en fordel, så årets raskeste russ – Gard Viljar – tok opp kampen for å nå igjen rektor. Selv med en neve spaghetti klarte han å nå rektor, og traff nakken hans. Aldri før har noen rektor løpt så fort gjennom Sørreisa sentrum som Rune Hoholm da gjorde.