Core samples

I forbindelse med The Tree Ring Project har niende trinn vært ute og tatt kjerneprøver av furu. Veien bar opp til Litjevatnet, der det ble en halv dag med jobbing, og en halv dag med fri aktivitet.

Oppgaven var å ta to prøver av et utvalgt tre, slik at vi var sikker på at en av dem inneholdt kjernen. Deretter skulle elevene måle både treets høyde, høyde der prøven ble tatt, kikke på krona og kronevidda, samt analysere treet og underlaget i sin helhet. GPS måtte til både for å se treets lokalitet og eventuelt hvordan vei hellinga det sto i var.

Elevene var utrolig flinke, og samarbeidet i gruppa gikk utmerket. Vel hjemme på skolen ble det pussing av prøvene slik at de kan skannes, samt at vi etter hvert skal studere vekstvilkårene treene har hatt de ulike årene.

Resultatet skal sendes i form av en rapport til våre medarbeidere i Norge, Tsjekkia og Kroatia. På den måten kan vi sammenlikne klimaet i de tre landene.