Europaprosjekt

Europa består av mange land, noen av dem kjenner vi godt, andre har man knapt hørt om. Enkelte er store når det gjelder areal, noen er så små at overraskelsen var rimelig stor når en oppdaget at de er mindre enn Sørreisa kommune. På niende trinn har vi den siste tiden jobbet med de ulike landene – både når det gjelder flagg og fakta. I tillegg skal de plasseres på kartet som elevene selv har tegnet (med litt hjelp fra overheaden). Hver elev har to land de skal lære mye om. De lager veggplakater og skal i tillegg ha et muntlig fremlegg slik at alle lærer litt om alle landene.

Det er mange interessante fakta. Visste du f.eks. at hver portugiser gjennomsnittlig spiser 58,5 kg sjømat i året? Det vil si over et kilo i uka ... En annen fakta som er velkjent er at Finland kalles de tuseners sjøers land – kanskje med rette når en tenker på at de har over 187 000 innsjøer…