Cumulus eller nimbostratus?

I forbindelse med The Tree Ring Project har vi på niende trinn jobbet med hele ti ulike typer skyer. Noe av grunnen er at vi skal registrere skylaget dag for dag, og da må vi kunne skille dem fra hverandre og klassifisere dem.  De latinske navnene, de norske navnene og hva som kjennetegner hver ulik type skal kunnes, og da krever det en del pugg.

Elevene fikk bilder av de ti skytypene, deretter var internett det eneste hjelpemidlet. Det ble jobbet veldig godt, og elevene hadde mange gode diskusjoner om hva som var hva.  Her måtte det sammenlikning, resonnement og vurdering til for å komme frem til ei løsning på hvilke skyer som var illustrert. Opplegget ble avsluttet med en liten test – der mange viste at dette hadde de lært!