Byggebilder (1)

Byggebilder (12)

Byggebilder (13)

Vi fikk det til!

Hvordan virker en stirlingmotor?

Sørreisa Sentralskole har i energiuka 2012 laget stirlingmotorer. Det var elevene på 9. trinn som fikk oppdraget med å lage motorene. Dette er de samme elevene som i fjor lagde vannraketter med fallskjerm.

Årets opplegg har vi fått låne av Jim Larsen. Han har jobbet mye med hjemmelagede stirlingmotorer, og han har utviklet en egen nettside om dette. Tusen takk til Jim for uvurderlig hjelp!

Prinsippet bak motorene er egentlig ganske enkelt – de drives av trykkforskjellen mellom kald og varm luft. Les mer om dette her.

Som i fjor brukte vi materialer fra dagliglivet. Brusbokser, CD-plate, kobbertråd, ballonger, PVC-rør, oasis og mye mer. Elevene på niende trinn har vært flinke og hatt med seg noe av utstyret selv, og noe har skolen ordnet.

Opplegget ble gjennomført på 8-10 skoletimer i mars og april 2012. 50 elever jobbet i par og lagde 25 motorer.
Dette er et opplegg som egner seg godt for de øverste klassene på ungdomstrinnet. Arbeidet krever nøyaktighet, og der kom endel elever til kort.

Tekstene i tilknytning til bildene er skrevet av elevene selv. De ble bedt om å oppsummere arbeidet i en enkelt setning. Det er ikke sammenheng mellom elevene på bildene og teksten under bildet.

Elisabeth og Nikoline

«Den store utfordringen var at man måtte få den til å funke på en spesiell måte»