Byggebilder (1)

Oppskyting (1)

Oppskyting (2)

Etterarbeid

Sørreisa Sentralskoles bidrag til Energiuka var at elevene på 8. trinn laget vannraketter med fallskjerm.

Ideen fikk vi av Bergen Vitensenter som har et opplegg på akkurat dette. En stor takk rettes også til Kai Håkon Sunde som er formidler ved Vilvite. Han kom med mange gode råd til oss, samt at han har gitt oss tillatelse til å bruke store deler av opplegget.

Elevene ble delt inn i par der hvert av dem skulle lage en rakett. Elevene hadde på forhånd tatt med seg en 1/2-liters brusflaske og polyesterliknende stoff til fallskjermen.

På skolen hadde lærerne lagt til rette med alt som trengtes av annet utstyr, bl.a. laget noen maler som skulle være til hjelp når elevene skulle lage fallskjerm og vinger til raketten.

Elevene ble svært engasjerte i oppgaven, og selv om det var mange opplysninger i byggeveiledningen klarte alle å lage raketten. Samarbeid ble en veldig sentral del, og de var flinke til å fordele oppgavene innad på de ulike gruppene.

Selve oppskytingen var væravhengig, og vi så fort at det var de som hadde vært veldig nøye som fikk fallskjermen til å løse ut. De som hadde tatt “snarveier” eller slurvet fungerte ikke.

I etterkant av opplegget fikk elevene i oppgave å skrive hva de syntes om det vi hadde gjort. Mellom bildene vil det finnes en del sitater hentet fra dette. Sitatene står i tilfeldig rekkefølge og de tilhører ikke de ulike bildene.

Til slutt avsluttet vi med at elevene gruppevis la frem ei forklaring på hvordan en vannrakett virker. Her viste flere av elevene god forståelse.

Opplegget lar seg fint gjennomføre med to lærere og 50 elever dersom en på forhånd gjør litt forarbeid.

“Det var litt vanskelig å få alt til å høre sammen”

Opp