Flere bilder

Selvvalgt meny i 9A - gruppe 1

Denne økta var elevene svært spente på,og på forhånd hadde alle våre tre interne grupper gjennomført et samarbeid om valg av retter på menyen. Det hele ble annonsert på ukeplanen ei uke i forvegen, og elevene leverte så inn forslag til menyer. Valgene de foretok skulle være basert på hva som til nå har stått på "tapeten", og at det ble en velsmakende, lekker men samtidig sunn meny.

Dagen kom og det var tid for å sjekke beholdninga. Noe stod klart på kjøl og i skap, men det meste av ferske og nye ingredienser bar det til Coop Prix for å få handlet inn. Her fikk de ikke alle ønskene oppfylt, og noe småtteri ble handlet hos naboen. Elevene var raskt tilbake, for her var det ingen tid å miste.

Elevene er nå mer bevisste hva de skal foreta seg og er også blitt mer selvstendige på kjøkkenet etter hvert. Oppi det hele ble et par av gruppene heftet av dårlig teknisk utstyr som en trodde fungerte, noe som førte til lekkasjer, noen ergrelser og tap av tid. Det dårlige utstyret ble kassert der og da, og vi fant midlertidige løsninger.

Av retter kan bl.a nevnes: Taco med alle ingredienser, eksotisk fruktslat, selvkomponert pizza med kompromiss i valg av krydder og tilbehør, smoothies, ferske rundstykker, for ikke å snakke om smakfulle skoleboller med vaniljekrem og kokosmasse som topping. Kaker ble det ikke tid til, men de kommer vi tilbake til i en annen omgang.

Deltakerne var Mariell, Sunniva, Kristin, Maja og Nadia. Adrian, Kristian, Jørgen, Mikael, Magne, Sivert og Thomas med lærerne Dagfinn og Guttorm.