Regnet med vei, fart og tid

Elevene i 10B jobber for tiden med å gjennomføre ulike forsøk som tar for seg temaet kraft og bevegelse, og i den forbindelse gjennomførte elevene den 19. februar flere forsøk som tok for seg hvordan vi måler farten til en gjenstand ved å dividere strekningen på tiden.

Læreren hadde også tatt med seg lekebiler hjemmefra for å la elevene gjøre forsøk med disse. Elevene ble utfordret til å regne seg frem til hva farten til en bil i full målestokk ville ha vært i forhold til de målingene elevene hadde gjort i timen. De måtte da måle lengden på lekebilene og sammenligne dette med målene til de samme bilene i full størrelse, og på den måten regne seg frem til riktig målestokk. Etter å ha funnet målestokken kunne de bruke disse tallene til å beregne farten til en bil i full størrelse.

Elevene var ivrige etter å prøve ut dette på egenhånd, og de viste mange kreative løsninger for å få de mest mulig nøyaktige målingene. Det var fint å se så mye engasjement og samarbeidsglede.