Regnet med vei, fart og tid
Elevene i 10B jobber for tiden med å gjennomføre ulike
forsøk som tar for seg temaet kraft og bevegelse, og i den forbindelse
gjennomførte elevene den 19. februar flere forsøk som tok for seg hvordan vi
måler farten til en gjenstand ved å dividere strekningen på tiden.
Læreren hadde også tatt med seg lekebiler hjemmefra for å
la elevene gjøre forsøk med disse. Elevene ble utfordret til å regne seg
frem til hva farten til en bil i full målestokk ville ha vært i forhold til
de målingene elevene hadde gjort i timen. De måtte da måle lengden på
lekebilene og sammenligne dette med målene til de samme bilene i full
størrelse, og på den måten regne seg frem til riktig målestokk. Etter å ha
funnet målestokken kunne de bruke disse tallene til å beregne farten til en
bil i full størrelse.
Elevene var ivrige etter å prøve ut dette på egenhånd, og
de viste mange kreative løsninger for å få de mest mulig nøyaktige
målingene. Det var fint å se så mye engasjement og samarbeidsglede.
|