Har etablert egen elevbedrift

Arbeidslivsfag på 8. trinn har etablert en elevbedrift som skal produsere juice og smoothies. Disse produktene skal fra og med uke 42 selges til elevene på ungdomsskolen. Råvarene som brukes i produksjonen leveres av matbutikkene vi har i bygda (Rema1000, Coop Extra og Spar).

Produksjonen er godkjent av mattilsynet og vi benytter hygienereglene som gjelder for skolekjøkkenet. Hver torsdag jobber vi på kjøkkenet med å lage juice og smoothies med utgangspunkt i de råvarene butikkene leverer. Foreløpig vil vi satse på å selge varene på fredagene i lunsjtida. 9A ved skolen har vært forsøkskaniner og kan gå god for kvaliteten.

Firmaet fører også regnskap, slik at vi har kontroll på inntekter og utgifter. Overskuddet har vi blitt enige om at skal gå til frivillighetssentralen i Sørreisa, da i håp om at de bruker pengene til å kjøpe inn noe snop til leksehjelpa. Prisen på en kopp har vi satt til kr 10.- og det betales kontant, helst med riktig beløp. Firmaets slagord: Snørr er gørr, drikk smoothie!