Bilder fra turen i 1977

Flere Nusfjordbilder (3)

Flere Nusfjordbilder (4)

Klasseturer til Nusfjord

I perioden 1977 –1987 brukte avgangsklassene å avslutte ni års skolegang med et ukelangt opphold i Nusfjord i Lofoten.

Nusfjord i 1977

Turen til og fra Nusfjord foregikk med buss fra Sørreisa. Buss med sjåfør var i Nusfjord hele uka, noe som innebar frihet til å foreta turer til andre steder i området.

Under oppholdet bodde elevene på rorbuer. Hver rorbu hadde en sjef som var ansvarlig for ro og orden, men ut over det ble elevene ble gitt stor frihet og tillit.

Hvert rorbulag laga sin egen mat og de bestemte selv hva som skulle stå på menyen.

Nusfjord er et lite isolert fiskevær og dermed var mulighetene for de store utskeielsene ikke så mange. Likevel ville avgangsklassene dit år etter år. Etter å ha gått på skolen i lag i ni år var et slikt opphold en fin måte å sette sluttstrek på. Rorbuoppholdet var for mange rolig og avslappende og svært sosialt. Det var anledning til å låne robåter, og mange brukte denne muligheten til å fiske eller bare ro seg en tur.

Midnattssol på Stranda i Ramberg

Svært mange elever har minner fra turer til Nusfjord. Skolen mottar gjerne mimringer med eller uten bilder.

Flere bilder fra turen i 1977 og fra 1980

Harald Bjørn Kleiven og Bjørn Kåre Eriksen