Flere bilder fra jubileet (1)

Flere bilder fra jubileet (2)

Flere bilder fra jubileet (3)

Skolens minnebok

20-årsjubileum

For festfixerne - Lise Løvland (9C)

Lørdag 10. juni fyltes skolen opp av festkledde, livlige, lett gråsprengte skoleelever. 20 år etter at vi gikk ut av Sørreisa Sentralskole som ”Russ 86”, var vi tilbake på gamle tomter. Det var tid for å friske opp gamle minner, ta opp gamle tråder, og også bli kjent på nytt.

Mange hadde vært samlet kvelden før på Jensen-brygga i Vågen til grilling og løs snipp.

Festkvelden lørdag startet med omvisning på skolen, og Russ ’86 vil gratulere kommunen med en fantastisk fin skole! Noen små kroker her og der kunne jubilantene kjenne igjen, men ikke før vi gikk inn i ”aulaen” nikket alle gjenkjennende; elevarbeidet øverst på veggen hang der fortsatt! –slik det har gjort i ”generasjoner”.

Klasseforstanderne var invitert, og alle satte stor pris på at Per-Tore Fredriksen og Kåre Iversen kunne komme, - de samme gamle, men selvsagt ikke gamle! Kirsti Martinussen hadde ikke arrangørkomitéen fått tak i, men vi satser på gjensyn ved en senere anledning.

Per-Tore Fredriksen Kåre Iversen
Etter festmiddag i foajeen trakk alle inn i kulturhuset. Der fikk vi oppleve en reise tilbake i tida som vi neppe vil glemme. Stian Lekang hadde bearbeidet innsendte bildemateriale, og laget en utrolig bra presentasjon, som også innehold en video fra en elevkveld og et juleball. Det gjorde et enormt inntrykk på alle! Det må kanskje tilføyes for evt. unge lesere at dette er en årgang, som hadde ungdomstida si i brytningen mellom smalfilmen og videoen; ingen filmet smalfilm, og ”ingen” hadde videokamera… takk til Roger Olsen som hadde filmet, og ikke minst; tatt vare på opptakene!

Det var med mye latter vi kunne gjenkjenne fjesene, bevegelsene, humoren og uttalelsene til 15-åringene på filmen; 20 år er ikke så lang tid. Og vi kunne også konstatere at et hvilken som helst retro-party i dag, aldri ville være i stand til å gjenskape og kopiere de fantastiske motene og trendene fra 1986: 20 år er en evighet!

Utover kvelden ble det taler fra lærerne, dans til 80-tallshits, gaveoverrekkelse til lærerne, kaffe og kaker. Festen varte ut i de små timer, og det ble igjen og igjen konstatert: Vi har en gang vært viktige for hverandre; skolen og klassekamerater er en utrolig stor del av oppveksten. 20 år etter at vi skiltes var det fantastisk gøy å møtes igjen.

Noen stemte for 21-årsjubileum, men det som er helt sikkert er at om 10 år, vandrer vi festkledde i de samme gangene igjen. Kanskje vi kjenner oss bedre igjen da?

Flere bilder fra jubileet (1)

Flere bilder fra jubileet (2)

Flere bilder fra jubileet (3)